Najprawdopodobniej jeszcze przez pół roku ewidencja odpadów będzie mogła być prowadzona poza BDO (na papierze). Posłowie PiS przygotowali projekt w tej sprawie.
Na stronie Sejmu w Sylwestra opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Projekt jest skierowany przez Marszałka Sejmu do opinii Biura Legislacyjnego i Biura Analiz Sejmowych –
Wniesione projekty ustaw którym jeszcze nie został nadany nr druku
Projekt zakłada obowiązywanie przepisów ustawy od 1.01.2020 r. (wstecznie bo jesteśmy jeszcze przed pracami nad tym projektem), co w myśl uzasadnienia do projektu jest działaniem na korzyść przedsiębiorców.
Planuje się, że projektowana ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, przepisy te będą mogły być natomiast stosowane z mocą wsteczną od 1 stycznia 2020 r. Krótkie vacatio legis nie stoi w sprzeczności z zasadami demokratycznego państwa prawa, ponieważ wprowadzane przepisy nie tylko nie nakładają na użytkowników nowych obowiązków, lecz wręcz ułatwiają sporządzanie dokumentów ewidencji odpadów w sytuacji awarii systemu oraz przez pierwsze pół roku funkcjonowania modułu ewidencji w bazie czyli do 30 czerwca 2020 r., i tym samym przekazywanie odpadów. Stosowanie przepisów niniejszej ustawy z mocą wsteczną pozwoli posiadaczom odpadów, którzy powinni prowadzić ewidencję odpadów od 1 stycznia 2020 r. wyłącznie za pośrednictwem BDO, na uzupełnienie tej ewidencji w sposób przewidziany niniejszą ustawą, co pozwoli na uniknięcie sankcji za nieprowadzenie ewidencji odpadów w przypadku posiadacza odpadów, który będzie miał problemy z wypełnieniem obowiązku prowadzenia ewidencji za pośrednictwem BDO.
Projekt zawiera przepisy „regulujące sporządzanie dokumentów ewidencji odpadów w trybie „awaryjnym” w formie papierowej (art. 67). Tryb awaryjny dotyczy wyłącznie awarii BDO, a nie problemów z łączem internetowym, dostępem do profilu zaufanego czy banku co często jest wymagane aby się uwierzytelnić
Do czerwca 2020 (art. 236a) będzie dopuszczalne użycie dokumentacji papierowej jednak cała ta dokumentacja będzie musiała być wprowadzona do BDO do końca lipca 2020.
Pierwsze Posiedzenie Sejmu na którym ten projekt może być omawiany to 8-9 stycznia.
Jako wyjątek od zasady prowadzenia ewidencji w BDO projekt ten przewiduje „możliwość sporządzania, przez czas awarii systemu, dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej lub w formie elektronicznej prowadzonej poza BDO.”
To ważna zmiana ponieważ termin rejestracji upłynął, a zarejestrowało się w BDO jedynie ok. 170 tys. firm, a powinno ok. 300 tys. – mówi poseł PiS Anna Paluch.
Dlatego też powstał postulat umożliwiający dopuszczenie jeszcze przez pół roku równoległego prowadzenie papierowej ewidencji odpadów wraz z BDO – wyjaśnia Anna Paluch.
Kolejna zmiana dotycząca BDO jest wynikiem zwiększenia katalogu oraz mas odpadów dla podmiotów które nie muszą prowadzić ewidencji.
Dla ułatwienia proszę również zapoznać się z nowym Rozporządzeniem Ministra Klimatu w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz.U. poz. 2531). Oznacza to zwolnienie z obowiązku rejestracji w BDO oraz prowadzenia ewidencji odpadowej dla wielu małych i średnich przedsiębiorców.
link do rozporządzenia https://lnkd.in/gFkKhce